Zahájení školního roku: ve čtvrtek 1. září 2022.
První pololetí bude ukončeno: v úterý 31. ledna 2023
Období školního roku bude ve druhém pololetí ukončeno:
Podzimní prázdniny: středa 26. října až pátek 28. října 2022.
Vánoční prázdniny: od soboty 24. prosince 2022 a skončí v neděli 1. ledna 2023. Provoz mateřské školy začne v pondělí 2. ledna 2023.
(Jednodenní pololetní prázdniny ve školách připadají na pátek 3. února 2023)
Děti se setkají v mateřské škole 2. ledna 2023.
Jarní prázdniny - okres Prostějov: od 6. března do 12. března 2023.
Velikonoční prázdniny: pátek 7. dubna 2023,(pátek 7. dubna je tzv. ostatním svátkem podle zákona č. 245/200 Sb., o státních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu, ve znění pozdějších předpisů).
Hlavní prázdniny: budou trvat od pondělí 10. července 2023 do čtvrtka 31. srpna 2023.
Období školního vyučování ve školním roce 2023/2024 začne v pátek 1. září 2023.
Mgr. Alena Řezáčová - ředitelka školy
Bc. Pavlína Vránová - učitelka
Lucie Bilíková - učitelka
Pavla Konečná - asistent pedagoga
Kateřina Vodáková - asistent pedagoga
Lada Vránová - školní asistent
Lenka Trněná - provozní zaměstnanec
Naše škola je zaměřena na vzdělávání i intelektově nadaných dětí, pro které vytváříme vhodné podmínky.
Smíšenou třídu naplňujeme do počtu 21 dětí. Tím ke každému z dětí přistupujeme individuálně. Každému dítěti vytváříme tzv. rozvojový plán, v němž mu ve spolupráci s rodiči nastavujeme vzdělávací a výchovné cíle, jež respektují jeho nadání. Podporujeme vnitřní motivaci každého dítěte. Výchovu a vzdělávání pojímáme jako každodenní objevování nového. Pracujeme s úlohami, které mají otevřenou formu a způsob řešení, používáme motivační hodnocení, pochvalu a povzbuzení, používáme materiály, které umožňují přizpůsobit náročnost úloh specifickému nadání jednotlivých dětí s ohledem na věkové složení třídy. Upřednostňujeme partnerský přístup, učitel vystupuje v roli kouče, klima třídy utváříme pomocí zvnitřněných pravidel, děti jsou spolutvůrci a jsou s nimi ztotožněni.
Promýšlíme a vytváříme v naší mateřince projekty, na jejichž realizaci se podílejí obě učitelky a děti – např. Den stromů, Den dětí, Ochrana člověka za mimořádných okolností, Zdravá svačinka, Halloween, Den maminek, Den otců, Poznávání lesa, Drakiáda, setkání s představiteli obce Mořic, setkávání se seniory, návštěvy místních pamětihodností, návštěvy a setkání s řemeslníky a místními chovateli, poznávání přírody v okolí, věnujeme pozornost EVVO, třídíme odpad, podporujeme u dětí zdravý životní styl apod.
Našim cílem je připravit děti především pro život, abychom je nasměrovali k jejich životním plánům a cílům. Proto se individuálně věnujeme všem dětem s ohledem na jejich specifika a zvláštnosti.
Zaměřujeme se na diagnostiku a vzdělávání dětí s mimořádným nadáním, ale i s poruchami učení. Dbáme na vyrovnávání rozdílů mezi dětmi, které mají v určité oblasti nevyrovnané výkony. Naší snahou a cílem je plynulý přechod předškolních dětí do základní školy.
Snažíme se budoucím prvňáčkům zpříjemnit a ulehčit vstup do 1. třídy. Díky spolupráci se základními školami ve „Školičce nanečisto“, kterou si vede budoucí paní učitelka první třídy. Motivujeme děti i jejich rodiče k této spoluúčasti. Víme, že spolupráce mateřské školy, základní školy a rodičů dětem prospívá. Děti se tak seznamují s prostředím školy, způsoby výuky a i s paní učitelkou, vyzkouší si různé metody a formy práce během několika setkání v průběhu roku. Rodiče dětí mají možnost si vybrat pro své dítě ze dvou základních škol v blízkém okolí. Obě školy mohou navazovat na naši práci i v oblasti spolupráce s Mensou ČR.
V klubu Chytrých makoviček procvičujeme rozumovou stránku, paměť, pozornost, postřeh, orientaci v prostoru aj. Pomocí smysluplných aktivit rozvíjíme dítě ve všech oblastech rozumových funkcí.
V letošním roce jsme si vyzkoušeli přilákat děti k přírodním vědám pomocí „badatelského zkoumání“, ve kterém děti prostřednictvím zábavných pokusů a jednoduchých vysvětlení nahlédly do základů tajů fyziky a chemie. Chceme v pokusech dále příští rok pokračovat. Také učitelky byly v tomto směru odborně proškoleny a děti pokusy moc bavily. Máme v úmyslu získat pro svou školu další důležité potřebné vybavení a materiál, který by nám vice pomohl při zkoumání.
Enviromentální výchovu jsme uplatňovali v hojné míře při pozorování přírody v biotopu Mokroš, poznávali jsme Vitčický les v každém ročním období, otužovali jsme se vycházkami za každého počasí. Logické a matematické myšlení procvičujeme v naší mateřské škole pomocí enigmatických hádanek. Využíváme pomůcek Mensy pro chytré děti, jako jsou Sady karet a vlajek, hlavolamy, chytré hračky, různá pexesa, např. Hraj si aj. Využíváme formy prožitkového učení. Prožitkové učení probíhá zejména formou obohacování a prohlubování poznání světa okolo nás. Důležitá je nejen znalostní vybavenost, ale i sociální připravenost dětí i učitelek na pobyt ve smíšené skupině. Jen tak může být práce úspěšná. Nejčastější metody naší práce jsou:
Ve své práci běžně používáme diferenciovaný přístup, při kterém zadáváme dětem různě složité úkoly, s ohledem na věkové zvláštnosti a schopnosti dětí, pracujeme ve skupinách, tvoříme i smíšené skupiny, i skupiny dle náročnosti. Výsledky i diskuse při hodnocení výsledků činností umožňují dětem přemýšlet nad tím, co se může příště udělat jinak i lépe a tato situace vede děti vpřed. Konečný výsledek v práci se snažíme prezentovat v prostředí naší školičky. Jsme denně ve styku s rodiči a předáváme jim informace a náměty, jak mohou dítě doma rozvíjet. Také informace o dětech od rodičů pomáhají k realizaci vytčených cílů ve výchově a vzdělávání v naší škole. Spolupráce a partnerství s dětmi i rodiči je jedním z našich důležitých cílů.
Mgr. Alena Řezáčová
ředitelka
V Mořicích, 1. 9. 2022